16 януари, 2009

х. Студенец-х.Преспа-гр.Чепеларе

На 6.09 миналата година отново бяхме на път -по обичайния маршрут с автобуса за Смолян. След час и половина се озовахме пред х. Студенец. От хижата следвахме червената маркировка. Пресякохме пътя Смолян - Пампорово и минахме покрай хотел Финландия. Движихме се по горски път, като през цялото време следвахме червената туристическа маркировка.

Продължихме по пътеката и след около 40- 50 минути изкачване излязохме от гората и достигнахме седловината Рожен. Тук на всеки 4 години се провежда най-големият събор в България с над 100 годишна история, свързан с фолклора на Родопа. Огромните поляни наоколо са идеално място за почивка и къмпинг. На върха на седловината е построен хотел Рожен.
Това е параклисчето малко преди хотела.

хотел Рожен

Пресякохме шосето и продължихме по червената маркировка.

Малко повече от час ни беше необходимо, докато стигнахме до хижа Момчил юнак, която е разположена в околността на м. Хайдушки поляни на 1750 м н. в.

х. Момчил юнак

Нямаше време и побързахме за х. Преспа, тъй като тя ни беше последната точка за деня.

Героите на този разказ.

Залез в местността Хайдушки поляни.

След местността пътеката стана стръмна, изкачвахме се във вековна гора,която ни отведе до към хижа Преспа, намираща се в м. Горелата хвойна /Преспански дял/ на 1785 м н. в.
Слънцето вече беше залязло, когато пристигнахме на хижата. Условията в нея не бяха лоши. В стаята, в която бяхме настанени беше чисто, но всичко беше много старо и се нуждае от обновяване, без дограмата, която е била скоро сменена. В тоалетната и банята беше голяма мизерия. Тя е обща и е само на първия етаж. Цената на нощувката беше 8,50 лв. без карти и 7,50лв. с туристически карти. Препоръчваме Ви, ако решите да посещавате тази хижа се обадете предварително за да си запазите места. Ето телефончето, което открих с много усилия и позвънявания на БТС-0896688362. Хижарят беше много дружелюбен и ни настани в стая с невероятен изглед.

Рано сутринта наблюдавахме изгрева. Беше много вълнуващо.

След страхотния изгрев, поехме отново в обратна посока, като преди това си взехме довиждане с малкото кутре-бъдещия пазител на хижата (май името му беше Бенджи).

Слънцето протягаше лъчи към нас и проникваше през клоните на дърветата.

м. Хайдушки поляни

Взехме си сбогом и с местността, защото никога повече няма да е същата, тъй като скоро ще ликвидират всичко- има план за построяване на големи хотели точно на местността "Хайдушки поляни". Още едно красиво място ще изчезне, поради човешката алчност и ненаситност. :-(((((

Продължихме напред с намерението да се върнем по същия път, от който дойдохме, но да се отбием през обсерваторията.
На разклона за х. Момчил юнак.

Пристигайки на обсерваторията, разбрахме,че ще трябва да изчакаме малко, докато дойде ред на следващата група, в която бяхме и ние. Може би около час продължи нашето посещение, като най- вълнуващо за мен беше краят му,тъй като излязохме на терасата и зърнахме Родопа във всички посоки, обикаляйки в кръг. Малко бяха хората престрашили се да стъпят на терасата- беше доста високо.

Поглед към вр. Преспа.

Поглед към вр. Снежанка.

Безкрайна шир.

Лекцията в обсерваторията приключи и ние поехме по пътя за Чепеларе.

Вр. Мечи чал в далечината.

Чепеларе

Близо около два часа обикаляхме докато се озовем в предградията на Чепеларе. Изчакахме автобус и с него отново се прибрахме в Пловдив.Така до следващия път....